مهمترین فعالیتهای واحد بهبود کیفیت به شرح ذیل می باشد :
۱-هماهنگی و یکپارچه سازی فعالیت های بهبود کیفیت در کل بیمارستان.
۲-اجرای سنجه های اعتبار بخشی در بیمارستان براساس مصوبات معاونت درمان دانشگاه.
۳-ارایه فهرست اولویت ها و شاخص های بهبود کیفیت در کل بیمارستان به تیم مدیریت ارشد.
۴-نهادینه کردن فرهنگ ارتقای کیفیت و مشتری مداری در بیمارستان.
۵-ایجاد فرهنگ یادگیری و به اشتراک گذاری درس های آموخته شده (learn and Share )
۶-نظارت مستمر بر تشکیل و اجرای مصوبات کمیته های بیمارستانی
۷-جلب حمایت ذینفعان (خدمت دهنده و خدمت گیرنده) در بیمارستان
۸-ایجاد نظام جامع مدیریت خطر (فرهنگ سازی، شناسایی خطرات، ارزیابی، تحلیل، اقدام اصلاحی، بررسی و نظارت مداوم، ارتباطات موثر و مشاوره)
۹-ایجاد نظام گزارش دهی خطاهای پزشکی (ثبت ، تحلیل ، اقدامات اصلاحی، اعلام اقدامات اصلاحی در سطح بیمارستان، به اشتراک گذاری درس های گرفته شده )
۱۰-برنامه ریزی و اجرای پایش مستمر و منظم (ماهانه از تمام بخش ها بر طبق چک لیست) و اجرای برنامه بهبود کیفیت و ارتقای ایمنی بیمار با مشارکت مدیران ارشد بیمارستان.
۱۱-انجام ممیزی بالینی با مشارکت صاحبان فرایند .
۱۲-کمک به تبیین استراتژیهای بیمارستان در زمینه کیفیت و ارتقا خدمات بیمارستان
۱۳-سازماندهی و اجرای پروژه های کیفی و توسعه و بهبود مبتنی بر استراتژیهای بیمارستان
۱۴-مشاوره و همکاری با سایر بخش های بیمارستان در زمینه نیازهای کیفی، توسعه و بهبود
۱۵-همکاری در تدوین و ارائه برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بیمارستان
۱۶-ارائه راهکارهای مناسب جهت بهرهبرداری بهینه از منابع و تواناییهای موجود در راستای اهداف و برنامه های بیمارستان
۱۷-جستجو، جمعآوری، تنظیم وتحلیل و ارائه آمار و اطلاعات لازم در راستای بررسی و ارزیابی وضعیت موجودبیمارستان و بررسی ابعاد مختلف بیمارستان و تشخیص نارسائیها و ارائه راهکارهای مناسب.
۱۸-شناسایی و مستندسازی فرآیندهای سازمان و تهیه شناسنامه فرآیندهای آن با همکاری واحدها به منظور اصلاح آنها
۱۹-انجام بازدید های مدیریتی منظم و مستمر (walk round )
۲۰-برگزاری جلسات به صورت حداقل ماهانه یک بار و ثبت مستندات آن.
۲۱- طراحی، اجرا و کنترل برنامه بهبودکیفیت و ایمنی بیمار با مشارکت مدیران ارشد بیمارستان وروسای بخشها و واحدها .
۲۲-تهیه گزارش سالانه پیشرفت برنامه بهبودکیفیت و ایمنی بهبود کیفیت با مشارکت مدیران و روسای بخش ها شاخص هایی را براساس مطالبات سازما نهای بالادستی، برنامه استراتژ یکی، برنامه بهبودکیفیت و ایمنی، برنامه مدیریت خطر، منابع انسانی، امور مالی، تجهیزات، تأسیسات و … در ابعاد مختلف کیفیت )اثربخشی، ایمنی، رضایت مندی،کارایی، دسترسی عادلانه و … ( و در جنبه های بالینی و غیربالینی و مدیریتی تعیین،ادغام و اولویت بندی کنند.
۲۳-دریافت و رسیدگی به پیشنهادات، انتقادات، شکایات و رضایت مندی بیماران و همراهان
۲۴-دریافت و رسیدگی به پیشنهادات انتقادات، شکایات و رضایتمندی کارکنان
۲۵-پایش داده ها، اقدامات و مداخلات مراقبتی، از طریق تعیین و تحلیل شاخص های عملکردی
۲۶-نظارت بر استفاده بیمارستان از راهنماهای طبابت بالینی مورد تأیید وزارت بهداشت در ارائه خدمات مراقبتی و جمع آوری و تحلیل داد ه های مربوط به اجرا و نتایج حاصل از به کارگیری راهنماهای خدمات بالینی .
۲۷-ممیزی تمام بخش ها و واحدهای بیمارستان به صورت فصلی از نظر پیاده سازی سنجه های اعتباربخشی.