شرح وظایف بهبود کیفیت

مهمترین فعالیتهای واحد بهبود کیفیت به شرح ذیل می باشد :
 
1-هماهنگی و یکپارچه سازی فعالیت های بهبود کیفیت در کل بیمارستان.
2-اجرای سنجه های اعتبار بخشی در بیمارستان براساس مصوبات معاونت درمان دانشگاه.
3-ارایه فهرست اولویت ها و شاخص های بهبود کیفیت در کل بیمارستان  به تیم مدیریت ارشد.
4-نهادینه کردن فرهنگ ارتقای کیفیت و مشتری مداری در بیمارستان.
5-ایجاد فرهنگ یادگیری و به اشتراک گذاری درس های آموخته شده (learn and Share )
6-نظارت مستمر بر تشکیل و اجرای مصوبات کمیته های بیمارستانی
7-جلب حمایت ذینفعان (خدمت دهنده و خدمت گیرنده) در بیمارستان
8-ایجاد نظام جامع مدیریت خطر (فرهنگ سازی، شناسایی خطرات، ارزیابی، تحلیل، اقدام اصلاحی، بررسی و نظارت مداوم، ارتباطات موثر و مشاوره)
9-ایجاد نظام گزارش دهی خطاهای پزشکی (ثبت ، تحلیل ، اقدامات اصلاحی، اعلام اقدامات اصلاحی در سطح بیمارستان، به اشتراک گذاری درس های گرفته شده )
10-برنامه ریزی و اجرای پایش مستمر و منظم (ماهانه از تمام بخش ها بر طبق چک لیست) و اجرای برنامه       بهبود کیفیت و ارتقای ایمنی بیمار با مشارکت مدیران ارشد بیمارستان.
11-انجام ممیزی بالینی با مشارکت صاحبان فرایند .
12-کمک به تبیین استراتژیهای بیمارستان در زمینه کیفیت و ارتقا خدمات بیمارستان
13-سازماندهی و اجرای پروژه های کیفی و توسعه و بهبود مبتنی بر استراتژیهای بیمارستان
14-مشاوره و همکاری با سایر بخش های بیمارستان در زمینه نیازهای کیفی، توسعه و بهبود
15-همکاری در تدوین و ارائه برنامه های کوتاه مدت، ‌میان مدت و بلند مدت بیمارستان
16-ارائه راهکارهای مناسب جهت بهره­برداری بهینه از منابع و تواناییهای موجود در راستای اهداف و برنامه های بیمارستان
17-جستجو، جمع­آوری، تنظیم وتحلیل و ارائه آمار و اطلاعات لازم در راستای بررسی و ارزیابی وضعیت موجودبیمارستان و بررسی ابعاد مختلف بیمارستان و تشخیص نارسائیها و ارائه راهکارهای مناسب.
18-شناسایی و مستندسازی فرآیندهای سازمان و تهیه شناسنامه فرآیندهای آن با همکاری واحدها به منظور اصلاح آنها
19-انجام بازدید های مدیریتی منظم و مستمر (walk round )
20-برگزاری جلسات به صورت حداقل ماهانه یک بار و ثبت مستندات آن.
21- طراحی، اجرا و کنترل برنامه بهبودکیفیت و ایمنی بیمار با مشارکت مدیران ارشد بیمارستان وروسای بخشها و واحدها .
22-تهیه گزارش سالانه پیشرفت برنامه بهبودکیفیت و ایمنی بهبود کیفیت با مشارکت مدیران و روسای بخش ها شاخص هایی را براساس مطالبات سازما نهای بالادستی، برنامه استراتژ یکی، برنامه بهبودکیفیت و ایمنی، برنامه مدیریت خطر، منابع انسانی، امور مالی، تجهیزات، تأسیسات و … در ابعاد مختلف کیفیت  )اثربخشی، ایمنی، رضایت مندی،کارایی، دسترسی عادلانه و … ( و در جنبه های بالینی و غیربالینی و مدیریتی تعیین،ادغام و اولویت بندی کنند.
23-دریافت و رسیدگی به پیشنهادات، انتقادات، شکایات و رضایت مندی بیماران و همراهان
 
24-دریافت و رسیدگی به پیشنهادات انتقادات، شکایات و رضایتمندی کارکنان
 
25-پایش داده ها، اقدامات و مداخلات مراقبتی، از طریق تعیین و تحلیل شاخص های عملکردی
 
26-نظارت بر استفاده بیمارستان از راهنماهای طبابت بالینی مورد تأیید وزارت بهداشت در ارائه خدمات مراقبتی و جمع آوری و تحلیل داد ه های مربوط به اجرا و نتایج حاصل از به کارگیری راهنماهای خدمات بالینی .
 
27-ممیزی تمام بخش ها و واحدهای بیمارستان به صورت فصلی از نظر پیاده سازی سنجه های اعتباربخشی.